برنامه ریزی عملیاتی طرح خریدوفروش توافقی

 با توجه به اینکه ساماندهی خرید و فروش توافقی محصولات و فرآورده های کشاورزی راهبرد و برنامه عملیاتی درازمدت بخش کشاورزی می باشد ، در نظر است با مشارکت آحاد اجرایی طرح ( تشکلهای روستایی ، کشاورزی و تولیدی ) نسبت به کمی نمودن عملیات در سه فاز کوتاه مدت ( یکساله ) ، میان مدت ( پنج ساله ) و دراز مدت ( افق چشم انداز ) اقدام شود. براین اساس و با توجه به تجربه اجرای طرح  در سال 1386 که 1% از محصولات را هدف قرار داد ، برنامه ریزی عملیات اجرایی طرح در سال اجرا با هدف گذاری 2% از کل حجم تولیدات بخش کشاورزی به میزان قریب 2 میلیون تن محصول و فرآورده های کشاورزی اقدام گردید. اجمالا" در پنج سال اول طرح با نرخ رشد کمی خرید و فروش محصولات در حد 2 درصد از کل حجم تولید کشور و تا پایان برنامه پنج ساله تا سقف 11% کل تولید رسید.

 

تبصره :

سهم مشارکت تشکل های تعاونی – روستایی و کشاورزی برای سالهای باقیمانده تا پایان سند چشم انداز در خلال اجرای طرح در طول سالهای برنامه پنجم به شکل واضح بیان و پیش بینی خواهد شد.

 

ویژگی های برنامه ریزی کمی خرید و فروش محصول :

·        برنامه ریزی با مشارکت مجریان ( اتحادیه های تعاونی ) از سطح بخش.

·        مستند سازی و تدوین برنامه با برش های محصولی ، زمانی و مکانی.

·   اجرایی بودن برنامه متناسب با تجربه گذشته ، امکانات و مقدورات مجریان ( تشکل های تعاونی روستایی و کشاورزی ).

 

محصولات مشمول طرح :

          طرح حاضرکلیه محصولات و فرآورده های کشاورزی را در برگرفته و با گذشت زمان ، متناسب با امکانات توان تشکل ها ، بازارسازی و ... نسبت به فراگیری کامل محصولات با توجه به گروه بندی ذیل اقدام خواهد شد :

·        گروه محصولات دامی (گوشت قرمز،لبنیات، فرآوردهای گوشتی، مرغ ، تخم مرغ ، عسل ، ... ).

·   گروه محصولات زراعی و باغی ( برنج،گندم، میوه های سردسیری و گرمسیری ، غلات ، حبوبات، گل و گیاه ، سبزی و تره بار ، فرآورده های زراعی و باغی ، محصولات گلخانه ای ، محصولات صنعتی مراتع ، داروهای گیاهی و ... ).

·        گروه محصولات دریایی و آبزی پروری (میگو، ماهیان سردآبی، ماهیان گرم آبی ... )

 تبصره :

به منظورحمایت بیشتر از تولید کنندگان و منطقی شدن فرآیند و حجم عملیات خریدهای تضمینی ، خرید محصولات مشمول قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی همواره با اولویت خاص در صدر اقلام خرید توافقی محصولات کشاورزی در طرح قرار می گیرند.

  

                

  جدول1) محصولات مشمول طرح خرید توافقی شبکه تعاون روستایی استان گیلان

ردیف

نوع محصول

تعهددرسال 87

       (تن)

درصد تحقق یافته

تعهددرسال 88

     (تن)

دلایل عدم تحقق کامل

1

برنج کیفی

250

85

600

نوسان شدید قیمت بازار

2

برنج پرمحصول

30

100

60

 

3

گندم

50

75

80

عدم مطلوبیت محصول

4

بادام زمینی

7

50

10

عدم سوداوری مطلوب

5

فندق

6

60

10

نبود تقاضای کافی

6

پرتقال

300

100

600

 

7

هندوانه

20

100

50

 

8

چای خشک

20

100

80

 

9

زیتون

5

100

20

 

10

کیوی

5

85

10

نبود تقاضا

11

مرغ

700

100

1500

 

12

گوشت قرمز

15

100

25

 

13

شیر

2500

100

5000

 

 

 

فروش و بازاررسانی محصولات و مبانی ایجاد مراکز فروش :

 از اهم حلقه های زنجیره اجرای طرح ، فروش و بازاررسانی و نظام توزیع محصولات و فرآورده ها می باشد. تجربه اجرای طرح در سال 1386 اعم از محصولات باغی ، زراعی، مرغ و تخم مرغ به اهمیت این مؤلفه در روند اجرای طرح مهر تائید نهاد. به منظور تحقق اصولی اهداف طرح که در تجزیه و تحلیل فرصت های بازار ، توجه به مدیریت اطلاعات بازاریابی و اندازه گیری تقاضا و بررسی محیط بازاریابی ( محیط های اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و جمعیت شناختی ) ، تجزیه و تحلیل بازار مصرف کننده و رفتار خریدار ، تجزیه و تحلیل بازار تجاری ، بخش بندی مصرف کنندگان به گروههای مشخص در بازارهای هدف و برنامه ریزی برای تعیین سیاستها واستراتژیهای بازاریابی میباشد.

                                                             

فرایند بازاریابی شامل ابعاد مختلف محصول ، قیمت و قیمت گذاری ، کانال توزیع روشهای رساندن محصول و خدمات مربوطه به مشتری و استفاده از انواع روش ها و تکنیک ها و مشوق های ترفیعی و تبلیغی و اطلاع رسانی با محوریت مشتری مداری است . در جهت افزایش کارکرد و کارائی و اثربخشی این طرح و ایجاد هماهنگی بیشتر بین سطوح ملی و ستادی با مجریان در استانها ، بازاررسانی و فروش محصولات خریداری شده در طرح با سه اولویت زیر انجام خواهد شد :

الف . تهران و کلان شهرها .

ب. مراکز سایر استانها .

ج. شهرستانهای بزرگ هر استان.

 

     این امر با توجه به سیستم های سنتی مستقر و مسلط بر چرخه خرید و فروش محصولات و فرآورده های کشاورزی (میادین میوه و تره بار مادر، دلالان تلفنی ، توزیع در خارج ازکانال متعارف ،خرده فروشی سنتی و ... ) که بر پایه اجحاف و بی توجهی به تولید کننده ، مصرف کننده ، منافع و مصالح ملی و بخش کشاورزی شکل گرفته، اجتناب ناپذیر است.          در راستای مفاد موارد فوق ، ایجاد شبکه ای توانمند و فراگیر شامل 2000 مرکز فروشگاهی (برای هر 250000 نفر یک مرکز) در دو مرحله و در هر مرحله 1000 مرکز فروش مورد نظر می باشند.

 

   جدول 2) زمان بندی ایجاد مراکزخرید وفروش درسال1387-1388

ردیف

شرح

جمعیت شهری

تعدادمراکزدرسال1387

تعدادمراکزدرسال1388

جمع

1

آذربایجان شرقی

2402539

48

48

96

2

آذربایجان غربی

1724954

34

34

68

3

اردبیل

715597

14

14

28

4

اصفهان

3798728

76

76

152

5

ایلام

331231

7

7

14

6

بوشهر

577465

12

12

24

7

تهران

12260431

280

280

560

8

چهارمحال وبختیاری

442298

9

9

18

9

خراسان جنوبی

326695

7

7

14

10

خراسان رضوی

3811900

76

76

152

11

خراسان شمالی

392458

8

8

16

12

خوزستان

2873564

57

57

114

13

زنجان

559340

11

11

22

14

سمنان

440559

9

9

18

15

سیستان وبلوچستان

1193198

24

24

48

16

فارس

2652947

53

53

106

17

قزوین

777975

16

16

32

18

قم

983094

20

20

40

19

کردستان

855819

17

17

34

20

کرمان

1552519

31

31

62

21

کرمانشاه

1255319

25

25

50

22

کهکیلویه وبویراحمد

302192

6

6

12

23

گلستان

795126

16

16

32

24

گیلان

1295751

26

26

52

25

لرستان

1020150

20

20

40

26

مازندران

1554143

31

31

62

27

مرکزی

932073

18

18

36

28

هرمزگان

661325

13

13

26

29

همدان

980771

20

20

40

30

یزد

789803

16

16

32

   جمعیت شهری کشور  

48259964

1000

1000

2000

                                                                                         

                                                                   

 

 

ملاک های تعیین سهمیه های استانی و شهرستانی :

           میزان جمعیت استانها ، شهرستانها ، شهرها و مناطق روستایی ، مهمترین ملاک تعیین سهم استانها برای ایجاد مراکزفروشگاهی می باشند. به منظورتوجه اصولی وضابطه مند در تعیین سهمیه و نسبت ها ، علاوه بر میزان جمعیت ، ابعاد فرهنگی ، برخورداری یا محرومیت مناطق ، تراکم جمعیت و فواصل نقاط جمعیتی و ... در تعیین سهمیه مراکز با ضریب های مختلف مصرفی برای نقاط مختلف جمعیتی ، باید مورد توجه قرار گیرند.

 

  جدول3) مراکزخرید و فروش استان گیلان به تفکیک شهرستان

ردیف

استان

شهرستان

آدرس

1

گیلان

رشت

فلکه جانبازان- اول بلوار امام رضا(ع)

2

//

لاهیجان

لاهیجان- فلکه انتظام

3

//

فومن

فومن- میدان پاسداران روبروی بانک کشاورزی

4

//

صومعه سرا

صومعه سرا- جنب مخابرات

5

//

تالش

تالش- خیابان هفده شهریور

6

//

رضوانشهر

رضوانشهر- جنب پمپ بنزین

7

//

ماسال

ماسال- خیابان انقلاب جنب بانک کشاورزی

8

//

رودسر

رودسر- روبروی ورزشگاه شهید قیاسی

9

//

املش

املش- خیابان امام خمینی

10

//

آستانه اشرفیه

آستانه اشرفیه- خیابان فردوسی

11

//

لنگرود

لنگرود- جنب اداره تربیت بدنی

12

//

شفت

شفت- خیابان ولی عصرجنب مسجد اباصالح

13

//

انزلی

بندر انزلی- خیابان باغ زمانی

14

//

آستارا

آستارا- جنب فرمانداری

15

//

سیاهکل

سیاهکل- کلاهدوزمحله

              

 

الگوها و انواع مراکز فروش محصولات در طرح :

1-   از نظر وسعت :

1-1-    مراکز کوچک : حداقل سه غرفه مجزا برای ارائه انواع محصولات پروتئینی ، خشکبار ، بسته بندی و فرآوری میوه و تره بار.

2-1-        مراکز متوسط : حداکثر 10 غرفه با ویژگیهای مذکور در بند 1-1.

3-1-        مراکز بزرگ : با بیش از 10 غرفه با ویژگیها و اندازه های مذکور در بند 1-1.

 

2- از نظر نوع مراکز فروش محصولات :

1-2-        مراکز فروش به شکل ثابت.

 

1-1-2- مراکز فروش ثابت دائمی :

1-1-1-2- سوله و سالن های پرظرفیت.

2-1-1-2- مراکز فروشگاهی دارای ساختمان و فضاهای مسقف اساسی.

3-1-1-2- مراکز فروشگاهی با کانکس و سبک.

4-1-1-2- مراکز فروشگاهی با کانتینر.

 

2-1-2- مراکز فروش موقتی :

1-2-1-2- فروش نمایشگاهی و جشنواره ای .

2-2-1-2- استفاده از غرفه ها و فضاهای موجود در نمایشگاهها.

3-2-1-2- مراکز فروش با نصب چادر و داربست موقت.

4-2-1-2- فروش با کامیون و وانت.

5-2-1-2- فروش با خودروهای یخچال دار.

 

تبصره 1 :

دستورالعمل جامع بند 1 مشروح ویژگی ، ابعاد و کیفیت های مورد نظر پیرامون الگوهای مراکز فروش ، تهیه و ارسال فرآورده ها.

 

تبصره 2 :

توجه به شرایط و ویژگی های خاص منطقه ای و محلی ( فرهنگی ، اقلیت ها ، جمعیت شناختی و ... ) در انتخاب و اجرای الگوهای فروشگاهی مورد نظر و توجه می باشد.

   

 

3-1-2- فروش اینترنتی و الکترونیکی :

1-3-1-2- ایجاد وب سایت و فروشگاه اینترنتی در قالب ظرفیت ها و اصول و مبانی تجارت الکترونیکی و اینترنتی.

2-3-1-2- اخذ سفارش ، ارسال و تحویل جنس به مصرف کننده.

3- از نظر نوع فروش :

1-3- عمده فروشی :

1-1-3- ایجاد مراکز عمده فروشی در تهران بزرگ ، کلان شهرها و شهرهای پرجمعیت و به ویژه در شهرهایی که فاقد میدان تره بار مادر و سیستم های متمرکز و فراگیر تره بار شهرداری ها هستند. این مراکز علاوه بر فروش عمده محصولات ، نقش پشتیبانی و مراکز توزیع محصولات به شبکه خرده فروش را نیز ایفاء می نمایند.

 

مثال ها - تهران : تهرانپارس ، نمایشگاه کرج ، کهریزک.

2-1-3- شهرهای با جمعیت کم و متوسط ، از الگوی ایجاد مراکز و میدان های تره بار محدود ( مانند الگوهای میادین تره بار شهرداری ها ) استفاده می نمایند به ویژه در شهرهای با جمعیت قابل توجه که فاقد میدان تره بار مادر می باشند.

 

2-3- خرده فروشی :

1-2-3- ایجاد مراکز خرده فروشی به شکل شبکه ای و با سیاستگذاری ، هدایت و نظارت و کارکرد سیستمی ، مهمترین وجه و پشتوانه اجرائی طرح است (هدف بزرگ بر شبکه فروشگاههای بزرگ).

2-2-3- ایجاد 2000 مرکز فروش محصولات و فرآورده های کشاورزی (باغی، زراعی، دامی، آبزیان) بعنوان شبکه خرده فروشی فراگیردر درازمدت ، امکان برنامه ریزی برای حمایت عملی و پایدار از تولید کننده  و مصرف کننده  و ایجاد ارتقاء نقش و جایگاه مؤثر و پایدار برای تشکل های تعاونی روستایی و کشاورزی در اقتصاد کشاورزی و اقتصاد ملی را فراهم مینماید.

3-2-3- مراکز فروشگاهی کوچک و متوسط و بزرگ ( بجز مراکز عمده فروشی ) محل عرضه و فروش محصولات و فرآورده ها به شکل خرده فروشی خواهند بود.

1-3-2-3- در کوتاه مدت ، استفاده از مراکز فروشگاهی ایجاد شده جدید ، فروشگاههای مصرف با رونق و مناسب شرکت های تعاونی به ویژه در داخل و اقمار شهرها و در روستاهای پرجمعیت و فروشگاههای مصرف جهاد کشاورزی در سراسر کشور و استفاده از انواع مراکز فروش دائمی و موقتی ، ثابت و یا سیار موضوع  بند 2 ، مورد نظر و تأکید می باشند.

 

 

منابع و مآخذ :

 

1) اسفندیاری پور ، ا – نرخ های خرید تضمینی محصولات کشاورزی عادلانه نیست -1387- ماهنامه برزگز شماره 1012

2) چراغی، غ - کشاورزی دقیق،مدیریت دقیق -  1388- نشریه داخلی ندای تعاون روستایی شماره 3  

 3) زارعی،ح - اصلاح ساختار تشکیلاتی سازمان تعاون – 1387- ماهنامه کشاورزی وصنعت شماره 104

4) مدرس، م. ح- تجربیات موفق جهانی درعرصه تعاونیهای کشاورزی- 1387- ماهنامه برزگر شماره1009

 5) موسوی، س. م- بازار یابی کارامد، صادرات موفق- 1388- نشریه پیام جهاد کشاورزی

 شماره83 

 6) موسوی،س.م-برنامه های راهبردی افزایش تولیدات کشاورزی-1387- پیام جهاد کشاورزی شماره 81

7) میرمحمدصادقی، م-آشنایی با فرآیندعرضه وفروش محصولات کشاورزی درشبکه تعاون روستایی 1387 - ماهنامه سنبله   شماره 179